Skal din virksomhed digitaliseres

Skal din virksomhed digitaliseres

I dag er der stor fokus på digitalisering af virksomhedernes interne processer og effektivisering af servicen til kunderne. Der er mange som siger, at digitaliseringen koster arbejdspladser. Men sandheden er i de fleste tilfælde, at digitaliseringen også skaber flere jobs. Vi begynder at se, at de lidt større virksomheder, giver mere og mere ansvar til deres kunder. COOP har f.eks. lavet det, som de kalder ”bip og betal” hvor, at kunderne selv scanner varerne, og betaler på telefonen inden, at de forlader butikken.

De jobs som forsvinder i forbindelse med digitaliseringen, er altså de automatiserede jobs. Bruger din virksomhed digitaliseringen rigtigt, så kan der være mange penge at spare på det automatiserede arbejde. Kundernes digitale forventninger udvikler sig også i stigende grad, hvilket gør den digitale kundeoplevelse af jeres virksomhed mere og mere vigtig. Jeres virksomhed skal derfor udnytte de digitale muligheder væsentligt på både den interne og eksterne side for at nå ud til potentielle kunder.

 

Vores hverdag foregår online

E-mails, iMessage, Facebook, Snapchat og Skype. De fleste mennesker bruger i dag alle disse ting på daglig basis. Det startede med de unge som målgruppe – specielt på de sociale medier. Men som årene går, så er det i høj grad den ældre 35+ gruppe, som overtager. Her er der flere faktorer, som spiller ind. For det første så er det fordi, at de stille og roligt kommer på hvor, at de unge ofte er en del hurtigere. For det andet så er det fordi, at de unge måske bliver træt af det, og skifter app’s, når der er nye trends. Den yngre målgruppe er i høj grad i overtal på TikTok, og bruger i den forbindelse også mindre tid på Snapchat.

Derudover så er der mange ting, som vi kan have med på vores smartphones, når vi lever digitalt. Netbank, læsning af aviser og bøger og kalenderen er altid med os, og fylder mindre end nogensinde. Vi er så afhængige af teknologien, at mange af os ikke ville vide hvad, vi skulle gøre, hvis vi ikke længere havde den tilgængelig.

Få det til at passe sammen

Hvordan skaber man så en sammenkobling mellem det manuelle og det automatiserede arbejde?

Som virksomhed er det svært at komme udenom, at digitaliseringen ligger inderst i overhalingsbanen. Det kan og skal ikke ignoreres. Digitaliseringen behøver hverken at være svær eller negativ. Alt efter hvilken virksomhed I er, så er der måske mange forskellige løsningsforslag til hvordan, at I kan udnytte den digitale hjælp optimalt. Har I brug for hjælp til den optimale brug af det digitale, så tag et klik her.

 

Selvom forbrugerne også er større og større brugere af det digitale, så betyder det ikke nødvendigvis, at de behøver at få et indblik i den digitalisering, som der foregår i jeres virksomhed. ”Bip og betal” er en digitaliseret løsning, som i høj grad involverer kunderne. Men som virksomhed kunne løsningen på optimeringen også sagtens handle om det bagom liggende.

 

Vær til stede

Hvis din virksomhed ikke er til stede eller synlig for din kunde, så bliver I irrelevante. De potentielle kunder er eksponeret for rigtig meget i dagligdagen. Er I ikke til stede, så kan I meget hurtigt blive glemt.

Det danske marked udvikler sig hele tiden. Derudover så er markederne på internationalplan mere end nogensinde før relevant for din virksomhed. Kunderne stiller krav, og de stiller mange af det. De vil have det bedste, og det er ikke længere svært at få fat på.

Vær til syne på de sociale medier, så jeres kunder hele tiden ved hvad I kan tilbyde dem. Sørg for at fortælle dem hvad, at I er gode til, og hvad jeres kernekompetencer er.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *